3 סיבות מרכזיות לדלקות חניכיים

דלקות חניכיים

כל מי שסובל מדימום בזמן צחצוח השיניים, כאבים או ריח פה לא נעים, ככל הנראה סובל מדלקת חניכיים. למעשה, כל מי שלא מקפיד על צחצוח שיניים בצורה הנכונה ובתדירות המתאימה, עלול לסבול מדלקת חניכיים ובהמשך מהתפתחות של מחלת חניכיים כרונית. לכן חשוב להקפיד על ביקור תקופתי במרפאת השיניים, על מנת לבחון את מצב השיניים והחניכיים, ולטפל בבעיה בשלבים המוקדמים שלה. רוב האנשים לא נותנים את הדעת למצב החניכיים שלהם, בעיקר מתוך מקום של חוסר מודעות. מגיל צעיר כבר מפחידים אותנו לגבי צחצוח לא נכון שעלול להוביל לחורים בשיניים, אך אף אחד לא מדבר על דלקת חניכיים או מחלות חניכיים. חשוב להבין כי דלקת חניכיים אשר הופכת עם הזמן למחלת חניכיים, עלולה לגרום לשיניים להיות פחות יציבות ועם הזמן תגרום לנשירה שלהן. לכן חשוב לא לזלזל במצב הפה, אלא להגיע באופן קבוע למרפאה לצורך מעקב ובדיקה תקופתיים.

מהן הסיבות המרכזיות לדלקות חניכיים?

הסיבה הראשונית והשכיחה ביותר היא צחצוח לא נכון. מי שלא מקפיד לצחצח בכל הזוויות ולעבור לאחר מכן עם חוט דנטלי במרווחים שבין השיניים, עלול לפתח דלקת חניכיים לא סימפטית במיוחד. הסיבה לכך נעוצה באותם החיידקים אשר נשארים על השיניים לאחר הצחצוח הלקוי, ולאחר מכן הם עוברים לכיסי החניכיים (האזור שבין השן לחניכיים) ונצמדים אליו בחוזקה. זהו למעשה רובד החיידקים הראשוני, אשר נקרא גם פלאק. החיידקים האלו ממשיכים להתרבות, ותוך כדי לייצר רעלנים שונים אשר חודרים לתוך החניכיים ויוצרים מצב של דלקת. לאחר זמן מסוים, הסידן אשר נמצא בתוך הרוק נוטה לשקוע בתוך מושבת החיידקים, דבר שיוצר אבנית. מי שלא טורח להגיע לשיננית לצורך ניקוי האבנית, עלול להחמיר את מצב החניכיים שלו, דבר שיגרום לדלקת להמשיך להתפשט וליצור תחושות לא נעימות של כאב, דימום ואף נסיגת חניכיים שיכולה להביא בהמשך לביצוע השתלת שיניים.

מה חשוב לדעת לגבי דלקות חניכיים?

כאמור, רוב מקרי דלקת החניכיים נוצרים כתוצאה מצחצוח לא נכון, דבר שמוביל להתפתחות שכבת הפלאק על השיניים והחניכיים ויצירת אבנית. במצב הזה, מדובר עדיין על דלקת חניכיים במצב קל, אשר תאופיין בעיקר על ידי תחושה של נפיחות קלה, אודם, דימום בזמן האוכל או בזמן הצחצוח וריח רע מהפה. ניקוי האבנית וקבלת הדרכה לגבי היגיינה אוראלית טובה יותר, יהווה ברוב הפעמים את הפתרון לבעיה. אבל חשוב לזכור כי ישנם מקרים או מצבים מיוחדים, אשר עלולים להחמיר את המצב. למשל, אנשים שנוטים לעשן יסבלו הרבה יותר מבעיות חניכיים בכלל, ודלקות חניכיים בפרט. מעבר לכך, מדובר על השפעה גנטית, כך שאם אחד מבני המשפחה סובל ממחלות חניכיים, ישנה סבירות גבוהה שהדבר יעבור בתורשה. נשים בהיריון נוטות לסבול יותר מדלקות ומחלות חניכיים, בגלל המצב ההורמונאלי שלהן. אנשים בעלי כתרים ישנים בעלי בסיס מתכת מחליד, או סתימות עם שוליים לקויים, עלולים גם כן להחמיר את מצב דלקת החניכיים שלהם, ולכן חשוב לתקן זאת במהרה.

לסיכום, ישנן לא מעט סיבות מרכזיות לדלקות חניכיים, כאשר המרכזית שבהן היא צחצוח שיניים לקוי. מעבר להצטברות של רובד החיידקים, צחצוח אגרסיבי מידי עלול לפגוע בחניכיים עצמן ולגרום לנסיגת חניכיים.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
גלית ברוך

גלית ברוך

גלית ברוך היא בלוגרית, מרצה ומארגנת סדנאות בתחום הסטיילינג וההעצמה נשית. את כל הנושאים על בריאות, צרכנות ופנאי, עיצוב הבית, משפחה וזוגיות גלית מביאה במאמריה והרצאותיה עבור קהל הנשים שרוצות לקבל מידע והשראה לדברים חדשים ומעניינים בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *