הערכת אומנות – עסק למקצוענים בלבד

הערכת אומנות

רובנו מכירים סוגי אומנות שונים ויודעים להעריך אותה כצופים, כחובבים, או כמשתמשים נלהבים. ציורים, פסלים, מיצגים, מוסיקה, ריקוד, תכשיטים, רהיטים, בגדי מעצבים, כל אלה צורות ביטוי שונות לאומנות. רובנו שמענו, ראינו, או קראנו, על ציור או פסל שנמכרו במיליונים. לכל ציור ופסל, לכל תכשיט מעוצב, תקליט, אגרטל, או בגד מעוצב שווי בעת הרכישה שאנחנו משלמים עליו. אך מה קורה בפער של זמן, איך נדע כמה שווה ציור, פסל, או כל פריט אומנות לאחר שעברו מספר שנים, בין אם לצורכי מכירה או לצורכי ביטוח? זו שאלה ששווה לכם הרבה מאוד כסף, ולכן לא תרצו לקבל הערכת אומנות שגויה על הפריט שלכם.

הערכת אומנות, זוהי אומנות בפני עצמה, לא מהסוג שנראה במוזיאון, או בתערוכה, אבל זו בהחלט מיומנות מקצועית נרכשת הדורשת ידע רב, ניסיון מעשי וממוקד, הבנה ולעיתים גם כישרון, או "חוש שישי" לא יכול להזיק. בהחלט ניתן לומר, שזו האומנות שמאחורי הקלעים של האומנות, וחשיבותה גבוהה. המציאות מלמדת, שמעטים האנשים שבאמת בקיאים ברזי הערכת אומנות, במה היא כרוכה וכיצד היא מתבצעת. מיומנות זו לא שכיחה, בין היתר, גם משום שלרוב האנשים תלויות בבית תמונות רפרודוקציה פשוטות (העתקים של הדבר האמיתי) שאינן מצריכות הערכת אומנות, או שאין בבעלותם תכשיטי יוקרה, לדוגמה. מי שמחזיק בביתו תמונה מקורית, או פריט כל פריט אומנות אחר, כגון, תכשיט משובץ יהלומים, או פסל מקורי, בוודאי מודע ומבין את הנחיצות שבהערכת שוויה. ביקשנו מבעלי חברת אסטים, החברה המרכזית בארץ המספקת שירותי הערכה שונים, להסביר אודות המלאכה המורכבת והייחודית של הערכת אומנות.

מהי הערכת שווי אומנות?

תהליך ההערכה של חפצי אומנות, תכשיטים ופריטים שונים הוא תהליך מורכב אשר צריך להתבצע אך ורק על ידי מומחה בתחום. לתהליך זה מספר שלבים שיש לבצע באופן מוקפד ומסודר. לדוגמה, כאשר עוסקים בהערכת שווי של ציור, למשל, השלב הראשון יהיה בהערכת החומרים ששימשו ליצירתו. השלב השני יהיה, לאתר פגמים וכן, לאתר האם נעשו ניסיונות להעלות את ערכה של היצירה, דהיינו, האם נעשו תיקונים של קרעים בציור, הדבקות ופעולות תיקון ושחזור אחרות. השלבים הבאים יהיו, זיהוי הצייר על פי סגנונו וחתימתו, ולאחר מכן, זיהוי גיל הציור על פי פרמטרים שונים, כגון, בחינת מצע הציור וגורמים אחרים. גם כאשר באים להעריך אומנות פלסטית, או חפצים אחרים, ההקפדה על השלבים שהצגנו נכונה.

עסק למומחים בלבד

תהליך הערכת אומנות יש לבצע רק אצל מומחה, בעל מוניטין מוכר בתחום. על מומחה להיות איש מקצוע בקיא ומנוסה בתחום האומנות הרלוונטי וההיסטוריה שלה. מומחה שמכיר את האומנים השונים ואת התפתחות סגנונם האישי לאורך השנים, בעל עין חדה ומקצועית לאיתור פגמים, זיופים וניסיונות שונים להעלות באופן יזום את ערך היצירה, ויש לו היכרות מעמיקה עם החומרים השונים בהם נעשה שימוש בכל תקופה ובכל יצירה. בנוסף, עליו להכיר את שוק אספני האומנות, מאחר וישנן סוגי יצירות שונות שעליהן אספנים יהיו מוכנים לשלם פחות ואילו על סוגי יצירות אחרות ישלמו יותר, מה שמשפיע גם כן על תוצאות ההערכה. מומחה שכזה, זה יהיה צריך להיות בעל ידע נרחב גם בתחומים נדרשים נוספים.

מה עוד ניתן להעריך מלבד אומנות?

בדרך כלל מתייחסים אל הערכת אומנות, בהקשר של ציורים, או, אומנות פלסטית על סוגיה השונים. הערכת אומנות רלוונטית גם לצורך הערכת תכשיטים שונים, אבני חן ויהלומים וכן, להעריך רכוש לצורך חלוקת עיזבון, או ירושה. בנוסף ניתן להעריך את ערכם של שעונים עתיקים, או חדשים, אוספים שונים, כלי כסף ויודאיקה. הערכות אלו ניתנות לאנשים פרטיים וגם לגופים מסחריים ומוסדיים, כחוות דעת עבור עורכי דין ובתי משפט ועבור תביעות מול חברות ביטוח.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
גלית ברוך

גלית ברוך

גלית ברוך היא בלוגרית, מרצה ומארגנת סדנאות בתחום הסטיילינג וההעצמה נשית. את כל הנושאים על בריאות, צרכנות ופנאי, עיצוב הבית, משפחה וזוגיות גלית מביאה במאמריה והרצאותיה עבור קהל הנשים שרוצות לקבל מידע והשראה לדברים חדשים ומעניינים בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *