מיהו מטופל סיעודי?

שירותי סיעוד פרטיים

מטופל סיעודי הוא אדם שלא יכול לבצע את הפעולות השגרתיות באופן עצמאי, לכן, הוא זקוק לסיוע והשגחה באופן שוטף.

כדי לדעת האם מדובר על אדם סיעודי, עליו לבצע מבחני תלות (מבחן ADL), מבחן זה מאפשר לגופים ולחברות הביטוח במדינה להגדיר את מצבו ולקבוע האם הוא אכן סיעודי.

המצב הסיעודי מוגדר כחוסר יכולת לבצע לפחות 50% מפעולה באופן עצמאי, כאשר העונים על הקריטריונים הם אנשים שלא יכולים לבצע לפחות מחצית מהפעולה של 4 (לפחות) מתוך 6 פעולות מסוימות: להתנייד, לשלוט על הסוגרים, לאכול ולשתות, להתרחץ, להתפשט ולהתלבש, לקום ולשבת.

במידה שהאדם לא יכול לבצע 4 פעולות מתוך 6 הפעולות הללו, הוא זכאי לקבל קצבת סיעוד מלאה.

במידה שהאדם לא יכול לבצע 3 פעולות מהרשימה, הוא זכאי לקבל 50% מהקצבה.

במידה שהאדם לא יכול לבצע 2 פעולות ומטה מתוך רשימת הפעולות, הוא אינו זכאי לקבלת קצבה.

אנשים שנמצאים במצב סיעודי זקוקים לסיוע במשך כל שעות היממה ובכל ימות השבוע. מכיוון שיש צורך בעזרה שוטפת, האפשרויות הן או להעסיק מטפל סיעודי שיגור עם האדם הסיעודי או שהאדם הסיעודי יעבור לגור במחלקה סיעודית. משום שכל מקרה שונה מהאחר, יש לבחון האפשרויות בקפידה ולבחור באופציה המתאימה ביותר עבור האדם הסיעודי, ראו לדוגמה שירותי סיעוד פרטיים.

מבחן תלות – הגדרות של מצבי תלות

ישנם מספר מצבי תלות, כאשר לכל מצב יש הגדרה שונה מהאחרת. מצבי התלות הינם: מצב סיעודי, תשוש נפש וסיעודי מורכב. להלן הסבר קצר על מצבי התלות הללו:

מטופל שנמצא במצב סיעודי הוא אדם שסובל ממחלה כרונית או ליקוי מנטלי או גופני קבוע, על כן, יש לעקוב אחר מצבו, זהו התנאי הראשון להגדרה.

תנאי נוסף להגדרה של אדם שנמצא במצב סיעודי הוא שאותו אדם יהיה מרותק לעגלת נכים או למיטה או יתהלך בקושי בשל בעייתו או לא יהיה בעל שליטה על הסוגרים.

תשוש נפש הוא אדם שסובל מירידה קוגניטיבית ניכרת, כאשר מצבו בא לידי ביטוי באינטלקט ירוד, קושי להתמצא או בעיות זיכרון. בשל כך, על תשוש הנפש לקבל עזרה משמעותית בביצוע פעולות שגרתיות.

סיעודי מורכב הוא אדם שהוא תשוש נפש או סיעודי ובנוסף לכך, זקוק להשגחה רפואית באופן מתמיד וטיפול רפואי מתמיד. יש לציין שלקצבת הסיעוד זכאים אנשים מעל גיל הפרישה שמתגוררים בדיור מוגן או בביתם. במידה שהאדם מאושפז במוסד סיעודי, הוא יוכל לקבל גמלת סיעוד אם הוא נמצא במחלקה לתשושים או עצמאיים.

> למידע מקצועי ופרטים נוספים בקרו באתר https://betgilpaz.co.il!

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
גלית ברוך

גלית ברוך

גלית ברוך היא בלוגרית, מרצה ומארגנת סדנאות בתחום הסטיילינג וההעצמה נשית. את כל הנושאים על בריאות, צרכנות ופנאי, עיצוב הבית, משפחה וזוגיות גלית מביאה במאמריה והרצאותיה עבור קהל הנשים שרוצות לקבל מידע והשראה לדברים חדשים ומעניינים בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *