אפקט העדר: למה יש אנשים שמקבלים החלטות גרועות כשהם בחברה?
כולנו מכירים את זה: אתה מחפש חנייה במקום שנראה כאילו נלקח מאפריקה, וברקע יש קבוצה של אנשים שצוחקים בלי סוף על ההחלטה לבחור בפארק של סוסי מלח, במקום באופציה הבטוחה יותר. למה, לעזאזל, אנחנו משאירים את ההיגיון בבית? ובכן, כאן נכנס לתמונה אפקט העדר. אבל רגע, זה לא מה שציפיתם לשמוע. תכינו את עצמכם למסלול המהיר לפסיכולוגיה של הקהל, עם כמה פיתולים מצחיקים ודוגמאות מרתקות!
מה זה בכלל אפקט העדר?
אפקט העדר הוא תופעה שבה אנשים מקבלים החלטות על פי מה שעושים אחרים, במקום להפעיל את השיקול הדעת האישי שלהם. על פניו, זה אולי נשמע כמו אקט של עקשנות פבלובית: כולם הולכים שמאלה, אז גם אני! אבל מה קורה כשכולם פונים לסופרמרקט שמתמחה באפייה? יאללה, איפה יש חנות שתמכור אתנו חלה מכוסה בשוקולד?
הסיבות מאחורי אפקט העדר
- נותן בשוק שכזה: כאשר אנו עדים להמולה שנעשית במקום, זה יכול לתת לנו בטחון. אם כולם עושים את זה, כנראה שזה הדבר הנכון לעשות.
- חוק המספרים הגדולים: מחקרים מראים שככל שכמות ה"אחרים" גדלה, כך הסיכוי שאנחנו נעקוב אחריהם יגדל. תחשוב על זה כמו סף גבוה שדורש יותר משקל כדי להרים.
- פחד מהשונה: יש לנו נטיה להרגיש אי נוחות כאשר אנו בולטים או שונים. זה כמו הרגשה שהביגוד שלך בפסטיבל מתבטא בצבעים של צבעי הפרטיות במקום צבעי הקשת.
ההיסטוריה המוזרה של אפקט העדר
איך קרה שאפקט העדר הפך להיות שם נרדף להחלטות רעות? דיברנו על היסטוריה, אז נזכרים באי החופשי מתקופת חינוך העובדים הסוציאליים בשנות ה-80. אמנם באלה ימים, אפשר היה לשתות ביזנס, אבל למה לדבר על עבודה יצירתית כשאפשר לדבר על הצעות חמודות של עובדים אחרים? והנה כאן, התופעה הזאת בהחלט הפכה למגיפה!
תודעה ציבורית
העיתונים כמו גם המדיות החברתיות הולכים בעבריינים גם כך. ברגע שכולם "כבר" מתלהבים, אנחנו עוקבים אחרי טרנדים כמו ציידי אוצרות לשישי. אם תגיד לי מהרשתות החברתיות הגדולות על סערת גריל (סלט קייל) ליערות חורף, אני אקנה! ושוב, האמת היא שאין לי מושג על מה אני מדבר.
איך אפקט העדר משפיע על ההשקעות שלנו?
כאשר מדובר בהשקעות, כאן הדברים נעשים די מעניינים. לעיתים קרובות, משקיעים נוטים לעקוב אחרי העדר גם כשזה מגיע להשקעות במניות. אם חברה מסוימת זוכה לביקוש עצום, המשקיעים נוטים לקנות בהמוניהם, גם אם הנתונים הכלכליים לא תומכים בכך. זה כאילו הם נכנסים לדינמיקה של "אם כולם קונים את זה, זה בטח טוב!"
עקרון ה"רצון לקנות"
- הנאה מהיצע קבוע: כאשר יש יותר קונים, יש סיכוי שמחירי המניות יעלו, גם אם אין בסיס ממשי. זה כמו מגניב של סוכריות לדיסקוטק עם משקה ביד!
- עקיפה בעייתית: אפקט העדר יכול להוביל למשקיעים לזרוק כסף על דברים כמו "בי ביננו, אם הציוץ הזה עושה לי חיוך, אז אני קונה!"
- האשמה משותפת: אם ההשקעה לא מצליחה, לא נורא! כולם הפסידו, אז אני לא לבד בזה!
שאלות ותשובות על אפקט העדר
מהו אפקט העדר?
אפקט העדר הוא תופעה שבה אנשים מתנהגים בהתאם לפעולות של אחרים, במקום להפעיל שיקול דעת עצמאי.
איך זה משפיע על ההשקעות?
כאשר משקיעים עוקבים אחרי העדר, הם עשויים לקנות מניות שאין להן בסיס כלכלי, רק כי כולם עושים את זה.
האם אפקט העדר הוא תופעה פסיכולוגית?
כן, מדובר בתופעה שנובעת מהצורך שלנו לקבל אישור מהסביבה ואי נוחות מהשוני.
מה אפשר לעשות כדי להימנע מהאפקט הזה?
להפעיל שיקול דעת עצמאי, לבצע מחקר משלך ולבצע החלטות מושכלות על בסיס מידע מבוסס.
האם אפקט העדר קיים רק בעולם הפיננסי?
לא, אפקט העדר הוא תופעה שכיחה בכל תחום, מכיוון ועד תרבות, וההשפעה שלו נוגעת לגידול ולחיזוק של דפוסים חברתיים.
לסיכום
החיים הם לא סרט, אבל הם בהחלט מלאים באפקטים! אפקט העדר הוא כזה שמצליח לשגע אותנו בהחלטות שלנו. בין אם נדע אם נושאים איכותיים ימשיכו להיות לא רלוונטיים, ובין אם הדבר מתבטא בדחיפות בנוגע להשקעה בנסיעות לחו"ל – מחובתנו להבין שהוא לצערנו נשיםבים חינמיים! כך שאם אתם רואים אנשים קופצים לג'קוזי של המשקיעים, תוודאו שבדקתם אם המ