הבדיקות שיש לבצע לפני הלידה

בדיקות לפני לידה

מזל טוב! את בהריון, וכעת לאחר ההתרגשות, הרמת הכוסית עם החברים ובני המשפחה, כמו גם התכנונים לעתיד: יש להבין מהן הבדיקות החשובות שיש לגשת אליהן, בזמן שאת נושאת בקרבך תינוק.


להיות בהריון זה דבר נעים, כי הרי: הנה את מביאה חיים לעולם! ובכל זאת יש לדאוג לבריאותך ולבריאות העובר במהלך 9 החודשים המרגשים. בין הבדיקות שיש לבצע (לפני או במהלך ההיריון), תמצאי כאלה שנועדו לוודא את בריאות העובר, כמו גם סקרים וייעוץ גנטי, בעוד שכל בדיקה מבצעים בשבוע המתאים.


אז מהן הבדיקות הגנטיות שיש לבצע בהריון?


כדי לוודא מצב גנטי תקין לפני כניסה להריון, יש לגשת לבדיקת דם, כדי לברר נושאים גנטיים כמו תסמונת האיקס השביר, בדיקות קנוון, גושה, ציסטיק פיברוסיס, אנמיה, בלום, טייזקס, ודיסאוטונומיה משפחתית.


את כל ההפניות לבדיקות האמורות, יש לקחת מרופא הנשים שלך. היעדר הפניה על ידי הרופא, עלול לגרום לסיבוכים במהלך ההיריון והלידה. מקרים כאלה, בהם רופאים לא הפנו מטופלות לאבחון הדרוש, הרופאים, נחשדו ברשלנות רפואית בלידה. לכן עלייך לוודא כי הופנית לכל הבדיקות הדרושות, כמו שהאחריות להפניה נכונה בעת הביקור שלך במרפאה, הינה של הרופא.


בדיקות דם שחשוב לערוך לפני ההיריון, או עד השבוע ה 12


כל אישה שמתכננת הריון או שנמצאת בשבוע ה 12, עליה לבצע בדיקות דם שבוחנות את רמת הסוכר בדם, את סוג הדם, כמו גם חשיפה לווירוסים ומחלות. בעת התהליך יבדקו אנמיה, אדמת, צהבת, עגבת ושאר מחלות שעלולות לדגור בגופינו.


אולטרסאונד


סיטואציה זאת כיפית במיוחד, שכן היא הסימן הראשון המוחשי לכך שעובר קטן גדל ברחמך. בדיקה זאת מתרחשת בשבוע ה 12, בה בודקים את שקי ההיריון, את דופק העובר וסורקים את מצב הרחם.


בחינת השלייה


בשבוע ה 12 תתבצע בדיקה של סיסי שלייה. בחינה זאת ידועה גם בשם CVS. מטרתו של ההליך, לשלול מחלות גנטיות או לגלות מחלות ומומים. אם יתגלו מחלות גנטיות חמורות, ייתכן ותידרש הפסקת הריון. ברוב המקרים, אם כלל הבחינות הדרושות, נעשות לפני ההיריון: הסיכויים להפלה נמוכים.


שקיפות עורפית


בין השבועות ה 11 עד לשבוע ה 14 נעשית בדיקה בשם 'שקיפות עורפית'. הפעולה מטרתה לבדוק את עובי עורפו של העובר ולשלול או לגלות מחלות כמו תסמונת דאון. בעת התהליך יבצעו המומחים חישובים שבוחנים את הסיכוי לתסמונת דאון ביילוד. הבדיקה יעילה ומאפשרת סיום הריון במקרים של חלילה הופעת תסמונת כזאת.


PAPP-A


PAPP-A הוא סקר טרימסטר שקורה בשבוע ה11 או עד השבוע ה 14. הסקר כולל בדיקת דם, שקיפות עורפית (אותה הזכרנו קודם), ובדיקות נוספות לגילוי תסמונת דאון.

NIPT


בדיקה אשר מתרחשת החל מהשבוע ה-10, ועד סוף ההיריון. בעת התהליך בודקים את מי השפיר, את הכרומוזומים של העובר, ושוללים תסמונות גנטיות.

סקירת מערכות מוקדמת 


סקירה אשר מתקיימת בשבועות ה 14 וה 16 והיא נועדה לבחון את האיברים של העובר ואת תקינותם. בדיקה זאת אשר נעשית על ידי מומחים, נועדה לגלות מומים, או את הצורך בבדיקת מי שפיר.


 חלבון עוברי


בחינת מומים בעמוד השדרה של היילוד ושאר בעיות בעובר. השם השני של הבדיקה ידוע גם כ'תבחין משולש', בעוד שאם ישנה סכנה, נעשה בהמשך ובאופן פרטי תבחין מרובע.

בדיקות לפני לידה


מי שפיר


את מי השפיר בוחנים בשבוע ה 17 עד ה20, תוך שהבדיקה מתבצעת על ידי מומחה בגנטיקה. מטרת התהליך לברר אם ישנן תסמונות גנטיות, בעוד שבמידה והתגלו כאלה: ימליצו המומחים על ביצוע הפלה.

סקירת מערכות מאוחרת


סקירה דומה לסקירה המוקדמת והיא מתרחשת בשבוע ה 20 עד לשבוע ה 24. בסקירה יבדקו המומחים את תקינות מוח ולב היילוד.

בדיקת סוכרת הריון


סוכרת הריון נבדקת בשבוע ה 24-28 והיא נעשית בעיקר לנשים שחשופות יותר לסוכרת, מאחרות. בעת התהליך תצטרך האישה לבדוק עמסת סוכר ושקילה.


חיסונים


לקראת השליש האחרון של ההיריון יתבצע חיסון לנוגדני RH.


מעקב גדילה


כעת בשבוע ה30 עד ה 33 להריון, יערך אולטרסאונד נוסף שנועד לבחון את צמיחת העובר ואת מיקום השיליה.


איסוף דם טבורי


עוד מהשבוע ה 30 להריון, ייאסף דם טבורי ורישום ללידה. בשבוע ה 36 יתרחש אולטרסאונד נוסף ומוניטור עוברי בשבוע ה 40 . זאת כדי לוודא כי הכל תקין בקרב העובר, וכי הלידה תתרחש בצורה תקינה.

כעת שיש לך רשימה מלאה של בדיקות חשובות לפני הלידה, זה הזמן לעקוב ולבקש מהרופא שלך את כלל ההפניות הדרושות.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
גלית ברוך

גלית ברוך

גלית ברוך היא בלוגרית, מרצה ומארגנת סדנאות בתחום הסטיילינג וההעצמה נשית. את כל הנושאים על בריאות, צרכנות ופנאי, עיצוב הבית, משפחה וזוגיות גלית מביאה במאמריה והרצאותיה עבור קהל הנשים שרוצות לקבל מידע והשראה לדברים חדשים ומעניינים בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *