גירגורים: למה חתולים עושים את זה?

מוצרי הדברה לחתולים

גררר… גררר… משמיע החתול שלכם את הצליל הזה בשעה שאתם מלטפים אותו בערגה, או אחרי שאתם מאכילים אותו. זה צליל שכיף לשמוע, כי אתם נוטים לחשוב שהחתול שלכם מאושר, וזה עושה גם אתכם מאושרים. הו, איזה אושר עילאי זה שחתול מגרגר, נכון?
תתפלאו לשמוע, אבל כשם שחתול מגרגר כשהוא שבע מאוכל או שבע רצון ממצב מסוים, כמו מנוחה בשמש או בעת משחק עם בעליו, הוא גם עלול לגרגר במצבים של פחד ואף כאב.
אז מה פשר דו המשמעות הזו? למה החתול מגרגר וממה זה נובע? האם זה כמו שאנחנו מגרגרים מי פה, נגיד?
מסתבר שאין שום אבל בפירוש שוב איבר בגופו של החתול שתכליתו היא לגרגר. על כן סביב פעולת הגרגור התפתחו כמה וכמה תיאוריות שנועדו להסביר את פשר תהליך יצירת הגרגור.
התיאוריה השלטת בתחום הזה היא שגרגור נוצר באמצעות שרירי הגרון שיש להם שליטה על המרווח בין מיתרי הקול. יש גם הוכחה ניצחת לתזה הזאת כיוון שחתולים שלוקים בשיתוק בית הבליעה מאבדים את האפשרות לגרגר.
אגב, לידיעתכם, משפחת חתוליאו נחלקת לשני סוגים של חתוליים: כאלה שמיטיבים לגרגר (ע"ע חתולים, צ'יטות, פומות וכו'), וכאלה שמיטיבים לשאוג (ע"ע אריות, נמרים, יגוארים וטיגריסים). בכל אופן, ההבדל באנטומיה של שתי הקבוצות האלה – איזשהו איחוי של עצם בגולגולת הראש – עדיין אינו מספק הסבר ליכולת או חוסר היכולת לגרגר.

אז מה סוד תעלומת הגרגור?

ובכל, תעלומת הגרגור היא אחת מהגדולות ביותר בהיסטוריה של הטבע האנושי. התיאוריות רבות – יש כאלה שאומרים שגרגור הוא הדרך של החתול להירגע, יש כאלה שסבורים שכך החתול מסמן שהוא לא מרגיש במצב שיש בו איום, וגם יש תיאוריה שהגרגור משמש כאמצעי תקשורת בין אם חתולה לבין גוריה החתלתולים.
כל התיאוריות יפות וטובות, אבל אף אחת מהן אינה מספקת הסבר ברור למה פעולה גופנית רצונית, שמצריכה אנרגיה, הצליחה לשרוד לאורך אבולוציה ארוכת שנים. תעלומה או מה.

חוקרת אחת שקוראים אותה אליזבט פון מוגגנטלאר טענה שהיא פיצחה את תעלומת הגרגור. למשתנה של החוקרת הגרגר מהווה פעולה לחיזוק השרירים, העצמות והגידים של החתול. היא גם מצאה שכל החתולים מבצעים את מעשה הגרגור בתדר זהה, 150-25 הרץ.  זה אגב גם תדר זהה שנמצא בניסויים בחיות אחרות כמו תרנגולות וחולדות, ואז מצאו שיש בו השפעה מרפאת. למעשה, משתמשים בתדר הזה בגלי קול בעת טיפול באנשים שסובלים מקוצר נשימה או מחלימים מפצעים, או זקוקים להעלאת צפיפות העצם.

החוקרת גם ממשיכה ומחזקת את טענותיה בכך שהיא מראה כי חתולים סובלים פחות מכלבים מבעיות של גידים ועצמות, הודות ליכולתם לגרגר. מכאן שהחתול מגרגר גם כשהוא מנסה להחלים, בעוד שהפעולה הזו מצריכה ממנו רמת אנרגיה נמוכה יחסית, וכך הוא שומר על השרירים והעצמאות הפגועים כתוצאה מחוסר תנועה ממושך – כי כידוע חתולים ישנים הרבה שעות (למעלה מ-18 שעות!)

מסקנה: תנו לחתול שלכם לגרגר כמה שיותר. זה עשוי למנוע את הביקור הבא אצל הווטרינר!

המאמר נכתב בשיתוף עם ספץ – מגזין לחיות מחמד

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
גלית ברוך

גלית ברוך

גלית ברוך היא בלוגרית, מרצה ומארגנת סדנאות בתחום הסטיילינג וההעצמה נשית. את כל הנושאים על בריאות, צרכנות ופנאי, עיצוב הבית, משפחה וזוגיות גלית מביאה במאמריה והרצאותיה עבור קהל הנשים שרוצות לקבל מידע והשראה לדברים חדשים ומעניינים בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *