דיור מוגן לדתיים – מה מיוחד בו?

action-adult-affection-eldery-339620

בזמן מסוים מגיע הרגע שבו הורינו כבר אינם יכולים לחיות בגפם, והמחשבה על אפשרות למגורים בדיור מוגן הופכת להיות רלוונטית: אנחנו איננו יכולים להימצא תדיר בקרבת הורינו, עם הזדקנותם עולה גם כמות הצרכים שלהם והתלות שלהם בסביבתם ולעיתים יש צורך גם בהימצאותו של איש רפואי בקרבת מקום.

הדיור המוגן מאפשר לקשיש להתגורר במקום שיספק לו את צרכיו הפיזיים והרפואיים ובנוסף ייתן לו מענה חברתי איכותי. מתחמי דיור מוגן רבים מעניקים למתגוררים בהם מגוון של פעילויות מסוגים שונים, חיי חברה, וכן אפשרות למגורים בדירה משלהם על מנת לאפשר להם לחוות עצמאות ומקום פרטי.

עם זאת, כאשר מדובר בקשישים דתיים או חרדים, החיפוש אחר דיור מוגן לקשישים המתאים לאורח חייו של הקשיש הופך להיות אתגר של ממש. 

מהם הצרכים של קשישים דתיים בדיור מוגן? 

לאדם דתי, בין אם הוא משתייך למגזר הדתי או למגזר החרדי, יש צורך בסטנדרטים מסוימים שיאפשרו לו לקיים אורח חיים דתי בהתאם להלכות היומיומיות וסביב מעגל השנה. 

כמובן שמרכזי דיור מוגן רבים מציעים שירותי דת שונים, איך אדם דתי המתגורר באופן קבוע במקום זקוק לסטנדרטים בסיסיים שיאפשרו לו אורח חיים דתי באופן קבוע. דבר זה מצריך סביבת מגורים ששומרת על אורח חיים דתי במלואו. 

אורח החיים הדתי בדיור המוגן צריך לבוא לידי ביטוי בכשרות הארוחות, בשמירת שבת וחגים, בשיעורי תורה שונים למתגוררים, בבית כנסת במתחם ועוד. 

בנוסף, מלבד קיום אורח החיים הדתי, קשישים רבים מבקשים מקום שבו גם ירגישו את האווירה הדתית. זה יכול לבוא לידי ביטוי בפעילויות תורניות שונות, בהימצאותם של קשישים דתיים אחרים נוספים במתחם, ואפילו במיקומו של המתחם בסביבה דתית.

הדירה 

כמו בכל מעבר לדיור מוגן, עובר הקשיש תקופת הסתגלות לדירה החדשה שבה התגורר. לבני הגיל השלישי מהמגזר הדתי יש צורך בדירה מצויידת היטב בהתאם לאורחות חייהם הדתיים, כגון מטבח שיאפשר הפרדה בין כלים בשריים וחלביים, מתגי אור עם שעון שבת ועוד. בנוסף, מיקומה של הדירה בקרבת דירות של קשישים דתיים אחרים תסייע מאוד לאווירה הרצויה.

בית הכנסת

עם השמירה על אורח החיים הדתי, ישנה חשיבות רבה להימצאותו של בית כנסת פעיל במתחם הדיור המוגן: בית הכנסת הוא הבסיס לאווירה הדתית בקרב הדיירים במתחם, וסביב בית הכנסת מתאפשר קיומו של אורח החיים הדתי. בית הכנסת נותן תוקף לקיום אורח החיים הדתי ומעניק למתגוררים בדיור המוגן נגישות לשמירה על תפילות היומיום וכן בשבתות ובחגים שונים סביב מעגל השנה.

בית כנסת הממוקם מחוץ למתחם, גם אם הוא נמצא בקרבה יחסית לדיור המוגן, אינו מעניק לדיירים את האווירה והנגישות לאורח החיים הדתי כמו בית כנסת שיפעל בתוך המתחם.
מחפשים בית אבות אבות סיעודי?
מוזמנים לקרוא אודות בית האבות "בשיבה בטובה".

כשרות

כמובן שרמת הכשרות תלויה באורח חייו של הקשיש:  קשיש חרדי יעדיף מן הסתם רמת כשרות גבוהה יחסית (כמו למהדרין או בד"ץ) ודייר שומר מסורת בלבד יסתפק גם בכשרות פשוטה (כמו רבנות). 

על מנת להתאים את רמת הכשרות יש צורך ליצור קשר עם הנהלת הדיור המוגן ולברר על איזו רמת כשרות מקפידים במקום.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest
גלית ברוך

גלית ברוך

גלית ברוך היא בלוגרית, מרצה ומארגנת סדנאות בתחום הסטיילינג וההעצמה נשית. את כל הנושאים על בריאות, צרכנות ופנאי, עיצוב הבית, משפחה וזוגיות גלית מביאה במאמריה והרצאותיה עבור קהל הנשים שרוצות לקבל מידע והשראה לדברים חדשים ומעניינים בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *